Steeds meer leerlingen blijven na de lessen op school. Van dinsdag tot en met vrijdag doen ze namelijk mee aan ontzettend leuke en leerzame activiteiten. Doel van deze Rijke Schooldag: leerlingen een huiselijke ontmoetingsplek bieden waar ze hun talenten ontdekken. Docent Thijs Verbeek en leerling Kervensly (vmbo-3) vertellen erover.
“In de coronatijd merkten we dat leerlingen de verbinding met elkaar misten”, blikt Thijs, zelf oud-leerling van ’t Venster, terug. “Samen met Sportbedrijf Arnhem zijn we toen enkele naschoolse activiteiten gaan organiseren. Inmiddels hebben we dat als school verder uitgebouwd. In een ongedwongen huiskamersfeer doen leerlingen vriendschappen op, werken ze aan hun persoonlijke ontwikkeling en komen ze tot bloei.” De keuze is reuze: het hele schooljaar door is er een breed activiteitenaanbod, bestaande uit diverse sporten, dans, koken, cultuur, mode en muziek.
Zin in school!
Kervensly is een paar keer per week na schooltijd te vinden in de gymzaal van ‘t Venster: “Een klasgenoot vroeg me of ik een keertje wilde meedoen met FC Straat, de voetbalactiviteit op woensdag. ‘Waarom ook niet, dacht ik?’ Ik vond het meteen leuk. En ik vind het voor mezelf ook góed om te doen. Je trekt veel op met andere leerlingen. Je leert veel over jezelf. En de activiteiten geven afleiding: als je iets aan je hoofd hebt, hoef je daaraan minder te denken”, vertelt hij. Kervensly voegt eraan toe: “Ik kijk ernaar uit om naar school te gaan, als ik weet dat er in de middag activiteiten zijn waar ik aan meedoe.”
Vertrouwen
“Binnen ‘t Venster heb ik de Rijke School opgezet samen met Soufian Arjoch, onze pedagogisch medewerker”, zegt Thijs. “Als leerlingen ergens mee zitten, kunnen ze altijd terecht bij hem en zijn collega Raïssa Paal. Juist bij zo’n initiatief als de Rijke School zijn Soufian en Raïssa onmisbaar. De leerlingen kennen hen goed en vertrouwen hen. Als docenten kunnen we tijdens de les niet altijd heel uitgebreid het gesprek aangaan met individuele leerlingen; gelukkig kunnen Soufian en Raïssa hen die persoonlijke aandacht dan geven tijdens de naschoolse activiteiten.”
Leiders in de dop
De school betrekt verschillende maatschappelijke initiatieven bij de Rijke Schooldag. Zo doet Kervensly mee met de ‘Basketball leadership course’ van 3×3 Unites: “In acht weken leren we tijdens het basketballen bijvoorbeeld samenwerken, coachen, organiseren en problemen oplossen. Uiteindelijk gaan we zelf ook sportles geven aan andere kinderen. Zo zorgen we er samen voor dat kinderen meer bewegen en lekker sportief bezig zijn met elkaar”, vertelt hij. Thijs voegt toe: “En niet onbelangrijk; na die 8 weken heb je het instructeursdiploma op mbo-niveau 2 behaald!”
Mooie stappen
Thijs: “Het is super om te zien hoe leerlingen zich persoonlijk ontwikkelen. Ook Kervensly heeft de afgelopen tijd echt mooie stappen gemaakt. Vandaag nog nam hij het initiatief om de naschoolse activiteit in verband met onze studiedag wat naar voren te halen; hij gaat daarover dan zelf in gesprek met mijn collega Soufian.” Thijs richt zich tot Kervensly: “En ontstaat er tijdens het voetballen wat onenigheid tussen leerlingen, dan ben jij degene die naar voren stapt om te bemiddelen. Je merkt ook dat leerlingen naar jou luisteren. Dat is echt een groot compliment waard.”
Mix & match
Welke afwegingen maakt het team bij het organiseren van de Rijke Schooldag? “We willen een zo breed mogelijk aanbod, zodat we zoveel mogelijk leerlingen bereiken. Natuurlijk kunnen we als team duizend dingen bedenken, maar ook bij het selecteren van activiteiten betrekken we onze leerlingen nadrukkelijk. Wat zijn hun wensen? Daar spelen we actief op in”, legt Thijs uit. “Daarnaast kiezen we er bewust voor om geen indeling te maken op basis van bijvoorbeeld leeftijd. Leerlingen uit verschillende leerjaren, groepen en culturen trekken met elkaar op en leren van elkaar. Zo zien we hechte vriendschappen ontstaan tussen leerlingen van ’t Venster en van de Internationale Schakelklassen (ISK Arnhem).”
Grenzeloos leren
De Rijke Schooldag reikt verder dan de eigen schoolmuren. “Met enige regelmaat koken onze leerlingen voor bewoners van de DrieGasthuizenGroep. En op dinsdag zijn groep7&8-leerlingen van naburige basisscholen – ongeacht hun (voorlopig) schooladvies – van harte welkom bij de naschoolse activiteiten. Zo verlagen we in brede zin de drempel tussen het primair en voortgezet onderwijs. Leerlingen die uiteindelijk bij ons in de brugklas komen, kennen onze docenten en het schoolgebouw al; ze hoeven nauwelijks te wennen.”
Tijd en ruimte
Wat levert de Rijke Schooldag docenten op? “Energie! Echt geweldig om leerlingen na schooltijd nog zo enthousiast te zien met elkaar. En fantastisch om hen mede door de naschoolse activiteiten zo te zien groeien als persoon”, aldus Thijs. “Wil je zoiets als school goed opzetten, dan is het wel belangrijk dat je hiervoor de tijd en ruimte krijgt”, benadrukt hij. “Zo heb ik een aanstelling van 0,6 FTE voor het lesgeven en ik ben voor 0,4 FTE bezig met de Rijke Schooldag.”
Olievlek
“Ik vind het mooi om te zien dat de Rijke Schooldag zich als een olievlek verspreidt. Steeds meer docenten raken enthousiast en willen activiteiten organiseren. Zo zijn we op dit moment aan het kijken of we iets kunnen bedenken op het vlak van techniek”, vertelt Thijs. Ook het aantal leerlingen dat meedoet, neemt nog steeds toe. Kervensly: “Tegen kinderen die twijfelen, zou ik zeggen: kom gewoon eens kijken. Je vindt het vast leuk. En het is ook voor de andere leerlingen leuk als jij erbij komt. Hoe groter de groep, hoe beter.”